Hoe kan ik Plafonschakelaar en enkelvoudig stopcontact aanleggen?

Ik heb een bruine en blauwe draad vanuit een bestaande leiding op zolder. Nu wil ik een contactdoos plaatsen met een schakelaar en een gewoon stopcontact. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je een lamp aan het plafond hebt, een dubbel stopcontact en een combinatie van 1 stopcontact en 1 enkelpolige lampschakelaar.
Je hebt een pijpje waaruit 2 draden komen. Bruin = fase, blauw = nul.
Het aansluitschema is dan als volgt:
1. Spanning eraf!
2. Verbind één punt van de lampschakelaar met één punt van de lamp.
3. Verbind met elkaar en met de bruine draad: één punt van alle stopcontacten en het nog vrije punt van de lampschakelaar.
4. Verbind met elkaar en met de blauwe draad: de andere punten van alle stopcontacten en het nog vrije punt van de lamp.

Op deze manier onderbreekt de lampschakelaar de (bruine) fasedraad, zodat er geen spanning op de lamp en de lampbedrading blijft staan als de lamp uit is.
(Het is natuurlijk een aanrader om zo'n bedradingsplan eerst even uit te tekenen :-)